Koprovka - česká klasika pro vegetariány a vegany, takže proč si ji dopřát právě na podzim i v zimě?


Je podzim a tak je třeba výživnějších jídel, ájurvéda doporučuje i knedlíky( jé-někteří jsou striktně proti, ale chyba není v knedlíku, ale v množství, pokud to přeženu, jasně, že nakynu, tak jako knedlík:)), omáčky ( nejlépe mléčné , smetanové, mám doma dítě, co je citlivé na mléko, tak jsem volila kokosové mléko a nebo sojové mléko a smetanu rostlinnou, já osobně bych raději kravskou, ale rostlinná mi taky nevadí). Knedlík jsem koupila v obchodě, tento je s kurkumou, takže do žluta. Pokud mám více času o víkendu, vyrobím si knedlík ze špaldové mouky sama, ale dnes fakt pracuji, takže vaření musí být rychlé. Jsem vegetarián více jak 30 let, takže si hravě poradím s bílkovinama, lze tedy volit například 2 vejce natvrdo a nebo jak je na fotce tempeh a nebo sojový salám, (zase rychlovka). Já jedu na zelenině a tak nezapomenu na zeleninový salát, tentokrát jsem volila směs zelených listů( ledový salát a baby salátek),ředkvičku a rajče na ozdobu, jako stříšku jsem volila nastrouhanou mrkev a abych vše jak se patří využila, vše je zakapané lněným olejem, troška citrónové šťávy, bylinková sůl a kapička rýžového jogurtu. Měla jsem doma petrželovou nať, tak jsem tím salátek posypala, vypadá to pěkně, chutná to díky doplňkům jemně a celý oběd to pěkně dobarví. Moje dcera si užije jídlo zcela bez mléka.

Když to rozeberu dle ájurvédy a období podzimu: je doba Váty, tedy je hodně větru a éteru, který hlavně vátové lidi a nebo starší nad 50 let může rozhodit a tak je třeba jíst vydatněji a určitě teplá, výživnější i mastnější jídla. Chutě, které by měli převažovat jsou slaná, sladká a kyselá. Koprová omáčka s knedlíkem a osmaženým tempehem vše splňuje. Zelenina, kde je hodně sladké a lehce trpké , ale omaštěné olejem a doplněné jogurtem doplní celkové chutě. Dobré trávení podpoří koření, takže jsem do omáčky přidala trošku soli, pepře a kopr. Na tempeh jsem použila grilovací směs, která tomu dodá šmrnc a podpoří stravitelnost .Salát s bylinkovou solí taky chutná skvěle, citrónová šťáva a trošku jogurtu podpoří dobré trávení ( kyselé zvyšuje trávicí oheň). Pokud někdo máte horší trávení a čisté Váty to tak mohou mít, nebo jste více ve stresu a žaludek protestuje, tak raději volte jako doplněk vařenou nebo dušenou zeleninu, lehce ji vždy okořeňte a doplňte zdravým tukem, nejlépe na vaření ghí a nebo olivový olej a na talíři lněný nebo konopný olej za studena lisovaný. Koření na podporu trávení je nejlepší zázvor, pepř černý, pepř dlouhý, hořčičné semínko, římský kmín, asafoetida a kurkuma nebo si vyrobte vlastní směs a někdy postačí i jemné kari z obchodu( v zimě to s chili nepřeháníme, vysušuje to pak moc tkáně, a na podzim spíše potřebujeme více promazávat, než sušit). Kdo má kombinaci Váta -Kapha a má nějaké to kilo navíc, tak určitě přidá zeleninu a koření, místo klasického mléka volí určitě rostlinnou variantu, např. sojové mléko a knedlík může mít z celozrnné mouky nebo kukuřičný. Kdo je Váta-Pitta tak koření jen lehoučce a čistá Váta raději jen tepelně upravenou zeleninu, nebo salátek bez zelených lístečků, pak jen mrkev, rajče a ředkvička, tuto zeleninu zvládně ztrávit i Váta . Dnešní povídání není přesný recept, je to jen návod, že ájurvéda nejsou jen indická jídla a rýže, ale i česká klasika, ale trošku se u toho přemýšlí. Kdo je vegetarián a nebo vegan, si třeba vezme inspiraci a i masojedlíci mohou zkusit změnu a tak přispět trošku , že bude méně zabitých zvířat a bude na Zemi o něco méně agrese a naše planeta bude o něco čistější. ( nezabíjení má určitě lepší eko výsledky, než náhrada malinkých plastových trubiček na pití...).

PS: Kaphy pozor na kyselá jídla, u Vás se tím přibírá na váze, myslím tím ocet a kvašenou zeleninu nebo kyselé okurky a podobně. Výjímkou je citrón, ten nevadí.

Vátám a Pitám prospívá vždy pšenice i mléčné výrobky, mají sladkou chuť a tak dolaďují nerovnováhu těchto dóš. Koprovka je tedy hlavně jídlo pro tyto konstituce a nebo pro jejich smíšené kombinace.

23 zobrazení